Titel: Ik hou je vast
Auteur: Marina Folkers
ISBN: 9789020538113
Aantal pagina’s: 320
Uitgave: oktober 2020

Serie: Nee

‘Ik hou je vast’ geschreven door Marina Folkers is alweer het vijfde boek wat ze heeft geschreven. En wat er nou zo leuk gaat zijn aan deze recensie, is dat ik er iets heel speciaals mee mag gaan doen voor de blogtour! Als je aan mij denkt, dan denk je uiteraard aan boeken, maar ook aan thee en geurkaarsen. En precies deze drie ga ik combineren in mijn alternatieve recensie.

Voor ik begon met lezen, had ik al een herfstige thee in gedachten. Dit komt uiteraard door de mooie cover, want deze geeft mij een heel herfstig gevoel. De prachtige kleuren doen gelijk denken aan de herfst. Ik heb dan ook een herfst thee gezet voordat ik begon met lezen.

Eenmaal begonnen met lezen kom je erachter dat Millie een heel positief en warm persoon is, mijn vermoedens met de herfst thee kwamen dus ook aardig overeen. Want een herfst thee is warm van smaak mede door de kaneel en doet je denken aan de herfst. Je komt erachter dat Millie gek is op bloemen, vooral rozen vindt ze heel erg mooi. Dit zette mij aan het denken, aangezien ik een aantal theesoorten in bezit heb met rozen als ingrediënt.

Millie heeft een verleden met Ethan, hij was haar redder in nood tijdens de pubertijd. Een tijd later hebben ze zelfs nog een relatie gehad maar deze eindigde helaas, waarvan Millie nog steeds veel pijn voelt en vooral onbegrip. Hier denkt Millie aan terug tijdens haar verjaardag, deze viert ze namelijk niet. Omdat haar verjaardag tegelijk is met die van Ethan. Via haar werk krijgt Millie de kans om hem nog eens te ontmoeten, ze mag hem namelijk interviewen. Maar tijdens hun ontmoeting doet hij net of hij haar niet kent. Maar Millie geeft niet snel op, gaat het haar lukken om antwoord te krijgen op haar vragen?

Ethan is geen gemakkelijk personage, hij is een erg gesloten en hardwerkende man. Tijd om over vroeger na te denken heeft hij al helemaal geen zin in. Maar na zijn ontmoeting met Millie (die hij heus wel herkende) komen er weer gedachtes naar boven over vroeger, die hij liever heel diep weg stopt. Dit maakt mij nieuwsgierig naar hem, wat is er vroeger gebeurd en waar wil hij liever nooit meer over spreken?

De titel ‘ik hou je vast’ gaat als een draadje door het boek heen en het komt telkens weer terug. Hoe zowel Millie als Ethan zich allebei vasthouden aan het verleden en aan hun verdriet. Maar ook vasthouden om elkaar steun te geven en troost te bieden. Maar vasthouden is niet altijd genoeg, soms moet je het verleden loslaten om verder te kunnen gaan.

‘Dat onzichtbare lijntje dat hen met elkaar verbond. Onzichtbaar, maar op een onverklaarbare manier heel tastbaar.’ (Blz. 107)

Je komt er tijdens het lezen achter waarom Ethan liever niet over vroeger spreekt. Waarin Millie een erg grote steun voor hem is, die hij zo graag wil accepteren maar wat hem maar niet lukt. Hij blijft haar maar wegsturen, mede ook doordat Millie al zijn herrineringen aan vroeger weer naar boven doet drijven.

‘Prent dit in je hoofd: Ik ga niets samen doen. Met jou niet. Met niemand niet. Ik red me prima. Al die jaren al gedaan.’ (Blz. 162)

Na liters verschillende thee smaken te hebben gedronken ben ik er uit welke thee het beste past bij dit boek en dat is de Herfstdroom thee, verkrijgbaar bij De Theewinkel. Het is een biologische groene thee met de subtiele smaken kaneel en vanille. Een lekkere combinatie die erg goed past bij het herfst seizoen. En wat ik zo leuk vind is dat een van de ingrediënten van deze thee rozenblaadjes is, zo komen toch Millie haar rozen nog tevoorschijn ;).  Deze thee doet mij erg denken aan Millie haar warme persoonlijkheid, maar ook aan Ethan, die achter zijn geslotenheid een heel ander persoon blijkt te zijn.

En bij een herfst thee hoort natuurlijk ook een herfstige kaars, daarbij dacht ik aan de Hello Autumn kaars van Fictional Boutique, deze heeft de geuren appeltaart, kaneel en vanille. Een betere combinatie kan bijna niet, aangezien de thee en de kaars allebei de ingrediënten kaneel en vanille bevatten. Deze combinatie heb ik dan ook gebruikt tijdens het lezen en deze is mij heel goed bevallen.

Marina Folkers heeft een verhaal geschreven met een onderwerp waarover je niet vaak leest. Maar juist dit onderwerp heeft meer aandacht nodig. Met dit boek weet Marina het mooi onder de aandacht te brengen. Met veel diepgang en respect geschreven, maar wat je vooral ziet is dat hier veel liefde in is gestoken. Een verhaal die je aan het lachen kan maken, maar ook aan het huilen. Ik heb vaak momenten gehad dat ik in het boek wou kruipen en de personages een knuffel wou geven. Millie en Ethan hebben een plekje in mijn hart gekregen en dit is een boek wat nog lang zal blijven hangen.

Dit boek behoort gewoon op je nog te lezen stapel en het liefste bovenaan, want dit boek moet je lezen. Niet alleen vanwege het onderwerp die een grote hoofdrol speelt in dit boek, maar ook het verhaal erom heen. Het past gewoon allemaal zo goed bij het totaal plaatje.

Ik wil Zomer en Keuning heel erg bedanken voor het beschikbaar stellen van dit recensie exemplaar.

MINI WINACTIE

Laat me hieronder in een reactie weten waarom jij deze thee graag wil proberen, de winnaar krijgt een proefzakje met ‘de herfstdroom’ thee van mij toegestuurd.

Vergeet ook zeker niet bij een van de andere bloggers te kijken, want ook zij hebben er een prachtige blog van gemaakt! Met allemaal weer iets anders, zeker het kijken waard!

8 gedachten over “Ik hou je vast – Marina Folkers”

1. Wat een prachtige recensie heb je geschreven FEM. Komt helemaal overeen met het fantastische boek van Marina. Wat een mooi verhaal en de droom thee lijkt me heerlijk.
    Maar het boek verdient een 10 met een griffel. Grijpt in je hart en ziel ❤

2. Wat een warme recensie en liefdevol
    gecombineerd door herfst thee en een mooie kaars. Heb een gesigneerd boek ben groot fan van de boeken van Marina. Door omstandigheden nog niet aan lezen toe gekomen maar hoop snel het boek met plezier te lezen met thee en een mooie herfst kaars aan

3. Wat mooi geschreven. Het gaat dan ook over een mooi en speciaal boek en verhaal. Juist omdat het onderwerp niet vaak word behandeld. Maar het respect en de liefde waarmee Marina dit verhaal heeft geschreven, ontroert mij zeer. Een meeslepend maar prachtig verhaal.