Genre: Kind & Jeugd (10-12 jaar)

Uitgeverij: Kennes
ISBN:  9789464006070

Aantal pagina’s: 372
Uitgave: Augustus 2020

Serie: Ja (deel 1)

#Zoistleven! is het eerste deel in de Chat & Co serie geschreven door Geneviéve Guilbault. Een jeugdboek waarin je de avonturen van Morgane volgt op haar nieuwe school en wat ze allemaal voor plannen heeft met de schoolkrant. Een erg leuke eerste kennismaking met het schrijfwerk van deze schrijfster.

Morgana gaat samen met haar moeder verhuizen naar een nieuwe plek. Doordeweeks zal ze gaan wonen in een Peda, een tehuis voor studenten en in het weekend is ze thuis bij haar moeder en al haar huisdieren. Ook gaat ze naar een nieuwe middelbare school met weer nieuwe kansen. Ze heeft er dan ook reuzeveel zin in. Want een nieuwe school betekent nieuwe verrassingen en avonturen. En Morgane gaat ze niet uit de weg. Ze kijkt er erg naar uit om haar nieuwe ideeën over de schoolkrant te delen met de hele school. Ze besluit om haar kamergenote Annabelle en haar vrienden Thomas en Eddy er in mee te betrekken. Als dat maar goed gaat..

De cover is erg vrolijk en ik zou dit boek dan ook zeker hebben opgepakt. Het is een vrolijke roze cover met allemaal kleine leuke tekeningen. Daarnaast heb je gelijk een goed beeld wie nou de hoofdpersoon speelt in dit verhaal. Namelijk Morgane, een erg drukke tante die graag in de belangstelling staat. Naast haar oude leven met haar oude vriendinnen heeft ze het maar druk op haar nieuwe school. De schoolkrant is erg in trek en ze heeft het erg naar haar zin op de nieuwe school met haar nieuwe vrienden.

De schrijver weet op een leuke wijze aangrijpende gebeurtenissen te bespreken. Zonder dat dit heel heftig overkomt. Ik denk dat als je in hetzelfde schuitje zit als deze tieners, je het misschien wel herkent en hierdoor meer zelfvertrouwen krijgt. En misschien heb je juist wel iets aan de tips van Morgane die ze deelt in de schoolkrant. Het is een komisch verhaal over de avonturen van Morgane en haar vrienden op de basisschool met daarbij een vleugje liefde.

Door het boek heen worden er ook chatgesprekken gevoerd tussen Morgane, al haar vrienden en haar moeder. Dit is een erg leuke toevoeging aan dit verhaal. Zo maakt het dat dit boek ook helemaal van deze tijd is. Want hoeveel wordt er vandaag de dag wel niet besproken via de chat. Het verhaal verloopt wat traag, maar wat er gebeurt is allemaal erg leuk om te lezen en vooral heel komisch. Ik heb dan ook vaak hardop zitten lachen om sommige uitspraken. Doordat het boek een open einde heeft, maakt het je gelijk nieuwsgierig naar deel twee. Ik ben dan ook heel benieuwd wat Morgane en haar vriendengroep nog meer gaan beleven in het tweede deel.

Ik wil Kennes Uitgeverij heel erg bedanken voor het beschikbaar stellen van dit recensie exemplaar.