Uitgeverij: Prometheus
ISBN: 9789044643961
Aantal pagina’s: 224
Uitgave: oktober 2020
Serie: Nee

Varkensribben geschreven door Amarylis de Gryse is een boek die je hard kan raken, het is een tragische en komische roman. Een boek die ik niet snel zal vergeten.

In dit verhaal volgen we Marieke, zij is werkzaam in een verzorgingshuis. Ze is een geliefd verpleegster voor de bejaarden. Ze doet haar werk dan ook met veel plezier en stopt hier al haar liefde in. Die liefde krijgt ze namelijk niet meer van haar jeugdliefde Blok. Hij heeft haar op straat gezet en gelijk alle rekeningen bevroren. Marieke heeft van haar laatste geld een huurauto geregeld en slaapt hier dan ook  in. Verder heeft ze niks, geen schone kleren, geen eten en al helemaal geen plannen met hoe ze nu verder moet met haar leven. Het enige leven wat voor haar door blijft gaan is haar werk in het verzorgingshuis. Toch probeert ze verder te gaan met haar leven en gaandeweg leer je haar beter kennen door middel van flashbacks, zo kom je er achter waarom ze door Blok op straat is gezet en ook kom je meer te weten over haar slechte jeugd. Dit alles samen, maakt Marieke tot wie ze nu is. Een vrouw die sterk in haar schoenen staat of is dit alleen maar schijn?

Dit verhaal is meeslepend, grappig maar ook heel verdrietig. Het geeft zo goed weer hoe het er aan toe gaat met de ouderenzorg. Je leeft  niet alleen mee met Marieke, die het erg moeilijk heeft. Ze probeert namelijk voor iedereen te verbergen dat ze in een auto slaapt en leeft. De ouderen, die haar niet herkennen, brengen toch elke dag een lichtpuntje in het leven van Marieke. Hoe er met de ouderen wordt omgegaan in dit boek is triest, heel triest. Hoe ze eigenlijk worden afgedankt, in de hoop dat ze het niet halen voor de grote verhuizing. Dit maakte mij verdrietig en zette mij aan het denken. Want ik denk dat het grotendeels ook waar is, de ouderen hebben het niet overal even makkelijk.

Van tevoren had ik helemaal niet verwacht dat dit boek zo zou verlopen. Maar juist door deze schrijfwijze heeft dit boek mij heel erg aangegrepen. Het leven is niet altijd makkelijk en dat wordt in dit boek heel goed weergegeven. Er komen ook genoeg grappige fragmenten in voor, waardoor je weer hardop moet lachen. Maar dit boek sla je ook zeker dicht met een traan.

Normaal ben ik niet zo van de boeken die zijn geschreven vanuit de ik-vorm, maar in dit boek was dit helemaal niet vervelend. Het gaf juist goed aan hoe Marieke het leven beleeft. Naast Marieke, leer je ook de andere personages goed kennen. De schrijver heeft een hele beeldende schrijfstijl, waardoor je een goed beeld hebt bij wat er allemaal gebeurt. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar nog meer werk van Amarylis de Gryse.

Ik wil Uitgeverij Prometheus heel erg bedanken voor het beschikbaar stellen van dit recensie exemplaar.